Standardy Ochrony Małoletnich obowiązujące w Chórze Puellae Orantes
Tarnów 2024 r.
Działając na podstawie art. 22b ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich Kierownictwo Chóru Puellae Orantes z dniem 12 sierpnia 2024 r. wprowadza do stosowania Standardy Ochrony Małoletnich (zwane dalej Standardami) których naczelnym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa małoletnim chórzystkom, dbałość o ich dobro, uwzględnianie ich potrzeb i podejmowanie działań w ich jak najlepszym interesie.
Chór Puellae Orantes opracował, przyjął i wdrożył do realizacji Standardy Ochrony Małoletnich, które określają:
a) Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu.
b) Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia małoletniego oraz zasady wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.
c) Zasady bezpiecznych relacji personel – małoletni.
d) Zasady bezpiecznych relacji małoletni – małoletni.
e) Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu.
f) Procedury ochrony wizerunku i danych osobowych.
g) Zasady upowszechniania i ewaluacji Standardów.
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
1. Celem Standardów Ochrony Małoletnich jest:
a) zwrócenie uwagi personelu placówki, rodziców i podmiotów współpracujących na konieczność podejmowania wzmożonych działań na rzecz ochrony małoletnich przed krzywdzeniem;
b) określenie zakresu obowiązków przedstawicieli placówki w działaniach podejmowanych na rzecz ochrony dzieci przed krzywdzeniem;
c) wypracowanie adekwatnej procedury do wykorzystania podczas interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletnich;
d) wprowadzenie wzmożonej działalności wychowawczo-profilaktycznej w zakresie zapewnienia ochrony dzieci przed przemocą.
2. Personel placówki w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dziecka, monitoruje sytuację i dobrostan dziecka oraz stosuje zasady określone w Standardach.
3. Niedopuszczalne jest stosowanie przez personel wobec dziecka jakiejkolwiek formy przemocy.
4. Ze Standardami zapoznawany jest cały personel placówki, a także dzieci i ich rodzice, zgodnie z procedurami określonymi w treści Standardów.
5. Kierownictwo Chóru (dyrygent i kierownik artystyczny) wyznacza kierownika artystycznego jako osobę odpowiedzialną za monitorowanie realizacji Standardów, reagowanie na sygnały ich naruszenia, ewaluowanie i modyfikowanie zapisów Standardów i prowadzenie rejestru interwencji i zgłoszeń.
Rozdział 2
Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu
1. Kierownictwo Chóru wymaga od nowo zatrudnionych osób złożenia zaświadczenia o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego.
2. Kierownictwo Chóru przed zawarciem umowy sprawdza kandydata w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym oraz w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze. Sprawdzenie w rejestrze sprawców dokumentuje się wydrukiem informacji zwrotnej wygenerowanej z Rejestru, a figurowanie w Rejestrze wyklucza możliwość zatrudnienia kandydata.
3. Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie, przedkłada pracodawcy:
a) informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla w/w celów;
b) pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenie o państwie/ach zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa;
c) jeżeli mieszkała w innych państwach w ciągu 20 lat niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa, informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi.
4. Dopuszczalne jest przedłożenie przez kandydata pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenia, że prawo danego państwa nie przewiduje wydawania informacji o niekaralności i/lub nie prowadzi rejestru karnego oraz oświadczenia, że nie był(-a) w tym państwie prawomocnie skazany(-a).
Rozdział 3
Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia małoletniego oraz zasady wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.
I. Krzywdzenie małoletniego przez osobę dorosłą
1. W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie małoletniego Kierownictwo Chóru przeprowadza rozmowę z małoletnim i innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę o zdarzeniu i o sytuacji osobistej (rodzinnej, zdrowotnej) małoletniego, w szczególności jego rodzicami/opiekunami.
2. W przypadku, gdy z rozmowy z rodzicami/opiekunami wynika, że nie są oni zainteresowani pomocą małoletniemu, ignorują zdarzenie lub w inny sposób nie wspierają małoletniego, który doświadczył krzywdzenia, Kierownictwo Chóru sporządza wniosek o wgląd w sytuację rodziny, który kieruje do właściwego sądu rodzinnego.
3. W przypadku podejrzenia lub ujawnienia, że małoletni doświadcza przemocy domowej Kierownictwo Chóru, przeprowadza rozmowę z małoletnim, mającą na celu wstępne rozpoznanie i zweryfikowanie informacji o doznawanej przemocy i sytuacji rodzinnej. Następnie Kierownictwo Chóru opracowuje plan pomocy dziecku i wsparcia rodziny oraz decyduje o podjęciu działań interwencyjnych.
4. W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie małoletniego przez pracownika, wówczas osoba ta zostaje odsunięta od wszelkich form kontaktu z małoletnimi (nie tylko pokrzywdzonym) do czasu wyjaśnienia sprawy.
5. W przypadku gdy pracownik dopuścił się wobec małoletniego innej formy krzywdzenia niż popełnienie przestępstwa na jego szkodę, Kierownictwo Chóru powinno zbadać wszystkie okoliczności sprawy, w szczególności wysłuchać osobę podejrzewaną o krzywdzenie, małoletniego oraz innych świadków zdarzenia.
6. Wszystkie osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych powzięły informację o krzywdzeniu małoletniego lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym
instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
II. Krzywdzenie rówieśnicze
1. W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez inne dziecko podczas zajęć Chóru, koncertów, warsztatów, należy przeprowadzić rozmowę z dzieckiem podejrzewanym o krzywdzenie oraz jego rodzicami/opiekunami, a także oddzielnie z dzieckiem poddawanym krzywdzeniu i jego rodzicami/opiekunami. Ponadto należy porozmawiać z innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu.
2. W trakcie rozmów należy dążyć do ustalenia przebiegu zdarzenia.
3. Wspólnie z rodzicami/opiekunami dziecka krzywdzącego należy dążyć do wyjaśnienia przyczyny jego zachowania oraz omówić działania mające na celu zmianę niepożądanych zachowań. W przypadku braku współpracy z rodzicami/opiekunami i braku zdecydowanej poprawy zachowania dziecka zostaje ono skreślone z listy Chóru.
4. Z rodzicami/opiekunami dziecka poddawanego krzywdzeniu należy omówić działania służące zapewnieniu poczucia bezpieczeństwa, poczucia własnej wartości dziecka. Należy przedstawić możliwość skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym u innych organizacji lub służb.
5. Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest małoletni w wieku od 13 do 17 lat, a jego zachowanie stanowi czyn karalny, należy ponadto poinformować właściwy miejscowo sąd rodzinny lub policję poprzez pisemne zawiadomienie.
6. Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest małoletni powyżej 17 lat, a jego zachowanie stanowi przestępstwo, wówczas należy poinformować właściwą miejscowo jednostkę policji lub prokuratury poprzez pisemne zawiadomienie.
III. Zasady wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia
1. Celem wsparcia jest przede wszystkim:
a) zainicjowanie działań interwencyjnych we współpracy ze szkołą, do której uczęszcza dziecko oraz z innymi instytucjami, jeśli istnieje taka konieczność;
b) objęcie dziecka pomocą psychologiczno–pedagogiczną na terenie szkoły, do której dziecko uczęszcza i pomocą specjalistyczną poza szkołą, jeśli zaistnieje taka konieczność.
2. Kierownictwo Chóru podejmuje działania wspólnie ze szkołą dziecka i instytucjami pozaszkolnymi.
3. Wsparcie uwzględnia:
a) działania interwencyjne, mające na celu zapewnienie dziecku bezpieczeństwa, w razie konieczności zgłoszenie podejrzenia popełnienia przestępstwa do organów ścigania;
b) formy wsparcia oferowane przez szkołę, do której dziecko uczęszcza;
5. Wsparcie małoletniego funkcjonuje równolegle z podejmowanymi działaniami interwencyjnymi, a jego naczelną zasadą jest obserwacja dziecka, zapewnienie mu warunków do uzyskania wielospecjalistycznej pomocy, udzielanie wsparcia rodzicom i współpraca międzyinstytucjonalna.
7. Wsparcie ze strony Kierownictwa Chóru i pozostałych chórzystek wiąże się głównie z pomocą w budowaniu poczucia bezpieczeństwa dziecka pokrzywdzonego, jego poczucia własnej wartości oraz budowaniu pozytywnych relacji z rówieśnikami.
Rozdział 4
Zasady bezpiecznych relacji personel – małoletni
1. Podstawową zasadą relacji między małoletnimi a personelem placówki jest działanie dla dobra małoletniego, z poszanowaniem jego godności, z uwzględnieniem jego emocji i potrzeb oraz w jego najlepszym interesie.
2. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi dotyczą wszystkich pracowników i wolontariuszy.
3. Personel utrzymuje profesjonalną relację z dziećmi i reaguje względem nich w sposób
niezagrażający, adekwatny do sytuacji i sprawiedliwy wobec innych dzieci.
4. Komunikacja oparta jest na zasadach kulturalnego zachowania i wzajemnego szacunku.
5. Pracownicy chronią prywatność dzieci, nie ujawniając wrażliwych informacji np. dotyczących jego problemów, rodziny bez wyraźnej konieczności. Respektują prawo dzieci do prywatności, wyjaśniając im konieczność odstąpienia od zasady poufności w sytuacjach, które mają na celu ochronę danego dziecka.
6. Pracownicy podejmują działania wychowawcze mające na celu kształtowanie prawidłowych postaw – wyrażanie emocji w sposób niekrzywdzący innych, niwelowanie zachowań agresywnych, promowanie zasad zgodnych ze standardami wysokiej kultury osobistej.
7. Niedopuszczalne są jakiekolwiek formy agresji i przemocy.
8. Kontakt fizyczny dopuszczalny jest w uzasadnionych przypadkach np.:
a) dziecko wymaga podjęcia działań z zakresu pomocy przedmedycznej,
b) podczas nauki śpiewu w celu kontroli napięć mięśniowych, prezentacji ćwiczeń wokalnych, ćwiczeń relaksacyjnych i fizycznych wspomagających proces kształcenia wokalnego,
c) wynikających z potrzeb dziecka np. przytulenie, pocieszenie, składanie życzeń,
d) wynikające z potrzeby zapewnienia danemu dziecku bezpieczeństwa.
9. Współpraca osób prowadzących zajęcia z dziećmi uwzględnia indywidualne możliwości i stopień rozwoju wokalnego dziecka.
10. Kierownictwo Chóru ustala zasady pracy w grupie, precyzyjnie określając wymagania i oczekiwania wobec dziecka, stanowczo reagując na zachowania niepożądane.
11. Kierownictwo Chóru może zdecydować o skreśleniu dziecka z listy członków chóru z powodu:
a) braku postępów w rozwoju muzycznym,
b) nieusprawiedliwionej absencji na zajęciach Chóru,
c) niedostosowania się do wymogów wychowawczych, zachowań niezgodnych z zasadami wysokiej kultury osobistej,
d) działania na szkodę wizerunku Chóru i jego pozostałych członków.
12. Dziecko biorące udział w zajęciach Chóru jest zobowiązane do:
a) systematycznego i punktualnego uczęszczania na zajęcia
b) zachowania koncentracji i dyscypliny w czasie zajęć i koncertów, aktywnego uczestnictwa w koncertach, wspólnych imprezach, wyjazdach i warsztatach, będących integralną częścią procesu edukacji muzycznej.
13. Kierując się troską o bezpieczeństwo i rozwój dziecka, każda jego nieobecność zgłaszana jest przez rodzica/opiekuna prawnego Kierownictwu Chóru.
14. Kierownictwo Chóru odpowiada za bezpieczeństwo małoletnich podczas trwania zajęć. Przed zajęciami i po ich zakończeniu za bezpieczeństwo dzieci odpowiadają rodzice/opiekunowie, szczególnie w godzinach wieczornych.
15. Dzieci zapoznawane są z zasadami bezpiecznych relacji z dorosłymi i zachęcane do asertywnego wyrażania braku akceptacji dla zachowań sprawiających im dyskomfort. Dzieci informowane są o tym jakie zachowania są niedopuszczalne, niebezpiecznie i w jaki sposób być na nie wyczulonym.
16. W trosce o dobro dziecka rodzic/opiekun uczestniczy w zebraniach organizowanych przez Kierownictwo Chóru i niezwłocznie informuje o wszystkich niepokojących sygnałach w zachowaniu dziecka, jego problemach, czy podejrzeniu o jego pokrzywdzenie.
Rozdział 5
Zasady bezpiecznych relacji rówieśniczych
1. Kontakty między chórzystkami cechuje kultura osobista, kultura języka, życzliwość, kontrola emocji i szanowanie norm społecznych.
2. Chórzystki budują wzajemne relacje poprzez zrozumienie, konstruktywne rozwiązywanie problemów i konfliktów, wzajemną pomoc, empatię.
3. Podstawową zasadą relacji między małoletnimi i pełnoletnimi chórzystkami jest współdziałanie oparte na wzajemnym szacunku, uwzględniające godność i potrzeby małoletnich.
4. Chórzystki uczestnicząc w zajęciach edukacyjnych, warsztatach, koncertach, projektach artystycznych uczą się pracy zespołowej, odpowiedzialności za grupę i swoje zachowanie.
5. Kierownictwo Chóru, poprzez systematyczną pracę dydaktyczną i wychowawczą przygotowuje chórzystki do reprezentowania Polski w prestiżowych międzynarodowych projektach artystycznych, co narzuca wysokie standardy zarówno pod względem poziomu muzycznego jak i poziomu kultury osobistej chórzystek.
6. W relacjach pomiędzy chórzystkami niedozwolone jest w szczególności:
a) stosowanie przemocy wobec jakiegokolwiek dziecka, w jakiejkolwiek formie;
b) używanie wulgarnego, obraźliwego języka;
c) upokarzanie, obrażanie, znieważanie innych dzieci;
d) zachowanie w sposób niestosowny, tj. używanie wulgarnych słów, gestów, żartów, kierowanie obraźliwych uwag, w tym o zabarwieniu seksualnym;
e) stosowanie zastraszania i gróźb;
f) utrwalanie wizerunku innych dzieci poprzez nagrywanie (również fonii) i fotografowanie bez uzyskania zgody oraz w sytuacjach intymnych, mogących zawstydzić;
g) udostępnianie między małoletnimi substancji psychoaktywnych i używanie ich w swoim otoczeniu.
Rozdział 6
Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu
1. Siedziba Chóru, gdzie odbywają się zajęcia edukacyjne nie posiada dostępu do Internetu.
2. Podczas zajęć obowiązuje zakaz korzystania z telefonów komórkowych.
Rozdział 7
Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi w Internecie
Kierownictwo Chóru przeprowadza systematyczne pogadanki na temat bezpiecznego korzystania z Internetu, unikania treści szkodliwych i ich negatywnego wpływu na sferę emocjonalną małoletnich.
Rozdział 8
Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dziecka
1. Chór Puellae Orantes, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
2. Utrwalanie i upublicznianie wizerunku dziecka możliwe jest po uzyskaniu zgody rodzica lub opiekuna prawnego.
3. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: koncert, zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.
4. Dane osobowe dziecka podlegają ochronie na zasadach określonych w Ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
5. Pracownik ma obowiązek zachowania tajemnicy danych osobowych, które przetwarza, oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem.
6. Dane osobowe dziecka są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów.
Rozdział 9
Zasady upowszechniania i ewaluacji Standardów
1. Wszelkie procedury i dokumenty związane z wprowadzeniem Standardów są udostępniane personelowi, małoletnim i ich rodzicom podczas zapoznawania i zobowiązania do stosowania, a następnie na żądanie w dowolnym momencie.
2. Każdy pracownik ma obowiązek zapoznać się ze Standardami po zawarciu umowy o pracę.
3.Rodzice/opiekunowie chórzystek zapoznawani są ze Standardami podczas zebrań z rodzicami, drogą elektroniczną, przy czym pierwsze zapoznanie nastąpi niezwłocznie po opracowaniu i wprowadzeniu Standardów.
4. Co najmniej raz na dwa lata dokonywana jest ocena Standardów, by dostosować je do aktualnych potrzeb i obowiązujących przepisów.
5. Monitoring i ewaluacja Standardów, o których mowa prowadzona jest w oparciu o analizę dokumentacji wewnętrznej i korespondencji międzyinstytucjonalnej, przepisów prawa, obserwację, analizę ilościową i jakościową zgłoszeń.
6. Wprowadzone zmiany w Standardach zatwierdza i przedstawia pracownikom, rodzicom i dzieciom, Kierownictwo Chóru.